Jak žáci ovlivňují televizi a co to pro školu znamená?

23.7.2018

Když v roce 2018 přišla komerční televize Nova na televizní obrazovky s již pátou řadou populární pěvecké soutěže SuperStar, jednalo se o již osvědčený pořad, jak přilákat zájem diváků a řadu reklamních partnerů. Moderátor soutěže Leoš Mareš o Superstar prohlásil, že je to geniálně vymyšlená show, který bude lidi bavit napořád.[]Superstar se v Česku objevila poprvé v roce 2009. Koncept soutěž je jednoduchý. Každý týden bojují zpěváci o přízeň diváků, kteří jim prostřednictvím sms zpráv posílají hlasy. V soutěži taktéž vystupuje porota, hodnotící vystoupení soutěžících. Premiérový díl sledovalo 770 tisíc diváků, další díl již přišel propad o 100 tisíc diváků.


Proto i tento dříve atraktivní divácky formát soutěže musel projít nutnou změnou, aby byl nadále atraktivní pro další generaci diváků. A ta změna přišla hned v prvním živě  vysílaném díle a postaral se o ní sám moderátor Leoš Mareš. Při přenosu nabídl divákům zcela novou a exkluzivní možnost, jak naživo a bez cenzury nahlédnout do zákulisí soutěže. A to prostřednictvím svého osobního Instagram účtu, který aktuálně sleduje přes 630t tisíc uživatelů. V Česku tak patří k nejvýznamnějším influencerům nebo-li lidí, kteří mají vysoce sledované příspěvky, kterými ovlivňují své okolí.

Tato možnost rozdělila diváky na dvě skupiny. Na ty, kteří Instagram nepoužívají či dokonce nevědí, co to Instagram je. A na ty,, kteří měli možnost paralelně sledovat samotný pořad v kombinaci s obsahem na Instagramu nejen od samotného Leoše Mareše, ale také od samotných soutěžících či hostů jako byl například hudebník Adam Mišík. U druhé skupiny jsme si můžete všimnout tzv. multitaskingu, tedy zvládání několika činností najednou.

Tyto nové trendy významně ovlivňují klasický formát, jakým je televize. Jak už bylo zmíněno u pěvecké soutěže Superstar, musí i formát klasického televizního vysílání postupně procházet transformací, jinak mu v budoucnu hrozí zánik. Na nepříliš příznivou budoucnost českých médií věří i český herec a moderátor Jan Kraus “Televize končí podobně jako pevná telefonní linka. To, že budou dávat něco v osm hodin večer a lidi to budou sledovat, to je absurdní. Ve výsledku pořad shlédnou jen někteří lidé, hlavně tedy ti starší.  Od pevné telefonní linky se televize liší v tom smyslu, že na ni existuje návyk, na telefon návyk nebyl. Změní to všechno, problém je, že zatím není obchodní model, který se ale jistě objeví. Podle mého názoru bude základní rozdělení buď s reklamou pro všechny nebo formou předplatného pro ty, co reklamu nesnáší, u tohoto modelu ještě asi bude spojen další produkt. Televize dnes z hlediska objemu dává dvakrát tolik reklam, že sledovaný film trvá tři hodiny. To dnes nedovolí dát do televize kvalitní produkt, protože bude zničen reklamou.”[]

Den po prvním živém vysílání SuperStar jsem se svými přáteli diskutoval o celém přenosu a také zde padlo téma příspěvků na Instagramu Leoše Mareše. Přibližně polovina z mých známých byla ta, která  Instagram aktivně používá a současně se na příspěvky z Instagramu v průběhu vysílání dívala. Ta druhá část neměla povědomí o tom, o čem se bavíme, protože Instagram nezná. Diskuze nad příspěvky z Instagramu se tedy omezila pouze na první skupinu lidí. Zbylá část neměla na co reagovat. Vznikla zajímavá ukázka toho, jak televizní pořad rozdělil svým formátem diváky na dvě skupiny.Tato zkušenost přináší několik sdělení:


  • Prvek Instagramu v průběhu živých přenosů SuperStar nás v tento moment mezigeneračně odcizil na dvě skupiny.

  • Televize, dříve nositel jednosměrného obsahu, se nyní začíná diverzifikovat.

  • Divák je nucen k multitaskingu, doposud doméně spíše mladší generace.

  • V případě že divák nemultitaskuje, celý obsah pořadu se k němu nedostane.

  • V oblasti sociálních sítí je Facebook téměř hegemonem, minimálně v oblasti Severní Ameriky a západní a střední Evropy. 

  • Facebook má nyní 2 miliardy 200 milionů aktivních uživatelů měsíčně a jím vlastněný Instagram před pár dny překonal hranici jedné miliardy.

  • Také škola musí stejně jako televize přejít na nové formáty předávaného sdělení. Konkrétně aktivním využíváním sociálních profilů jako je Facebook či Instagram.

autor článku: Marketing pro školy